Biblioteka
Biblioteka
Godziny wypożyczeń na rok 2024/2025
Poniedziałek 8.00 - 13.00 Wtorek 8.00 - 13.00 Środa 8.00 - 12.30 Czwartek 8.00 - 12.30 Piątek 8.00 - 13.00
Ranking czytelnictwa
w roku szk. 2024/2025
GRUDZIEŃ
Wykres prezentuje liczbę przeczytanych książek w każdej klasie społeczności uczniowskiej SPzOI107 .
Ilość książek jest sumowana od początku roku szkolnego. Klasy pierwsze wypożyczenia książek rozpoczęły w semestrze II.
Otrzymaliśmy wsparcie finansowe w ramach NPRCz 2.0
Miło nam poinformować, że Szkoła Podstawowa nr 107 z Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie otrzymała w 2024 roku wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu są przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, aby promować czytelnictwo wśród dzieci.
ANKIETA CZYTELNICZA
Zachęcem uczniów i nauczycieli SP107 do wypełnienia ankiety czytelniczej zamieszczonej pod linkiem :
https://forms.gle/5Tf7tZESzJi1Mpz6A
Celem ankiety jest zebranie informacji czytelniczych, by móc wyposażyć bibliotekę w nowe zasoby książek chętnie wypożyczanych, dostosowane do potrzeb społeczności SP107zOI . Książki zostaną zakupione z dofinansowania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na 2024 rok- Priorytet 3.
Bibliotekarz
KONKURS RECYTATORSKI DLA KLAS IV-VIII
W okresie listopadowym odbył się konkurs recytatorski dla klas IV-VIII.
Uczniowie przygotowywali się do konkursu z poezji, prozy o wszechświecie, kosmosie. Jesteśmy cząstką wszechświata, a konkurs został przewidziany na listopad więc tematem przewodnim była nasza polska jesień. Konkurs przeprowadzono w dwóch etapach:
Etap I (klasowy) – w dniach 18.11.2024r.-21.11.2024r.
Etap II (szkolny) – w dniu 25.11.2024r. w bibliotece szkolnej o godzinie 10.40 – 12.25.
Uczniowie solidnie przygotowali się do konkursu, a rywalizacja była zacięta i wyrównana. Wybór najlepszych z najlepszych był wyzwaniem dla jury konkursowego. Wyniki są następujące:
MIEJSCE 1: Marta Jabłońska (6a)
MIEJSCE 2: Alicja Janas (5b), Gabriela Sitarz (6c)
MIEJSCE 3: Michał Cukier (4a)
WYRÓŻNIENIE: Mateusz Fajfer (6c), Jasenia Parfonowa (4b)
SYLWETKA SZKOLNEGO PATRONA TADEUSZA BOYA ŻELEŃSKIEGO
Uczniowie klas 4a i 4c skorzystali z zaproszenia na prelekcje biblioteczne pt.” Sylwetka szkolnego patrona Tadeusza Boya-Żeleńskiego”. Spotkanie miało miejsce w bibliotece szkolnej w dniach 04.10.2024r., 29.11.2024r. Na zajęciach uczniowie zapoznali się pokrótce z życiorysem patrona szkoły, jego aktywności zawodowej w dziedzinie kultury i literatury, a także w pracy na stanowisku lekarza-pediatry. Uczniowie uświadomili sobie dwie, jaką ogromną moc i siłę przekazy ma „słowo pisane” i to, jak wiele możliwości można to słowo przekazać i zainscenizować na deskach teatru.
107-ka ZWIEDZA ŚWIAT: JAPONIA
- W okresie wrzesień 2024r.- luty 2025r. przewidziano realizacje w różnych formach –cykl zajęć „107-ka zwiedza świat”. W tym roku szkolnym za cel zwiedzania został wyznaczony kraj kwitnących wiśni czyli Japonia. Uczniowie opracowywali i omawiali prezentacje o Japonii. Tematy prezentacji dotyczyły różnych dziedzin, m.in.: gospodarki kraju, położenia geograficznego, kultury, literatury. Ponadto organizowane były konkursy, quizy wiedzy o Japonii, a także wykonywane piękne prace plastyczne wykonane w stylu Japońskim. Została zorganizowana wystawa prac dla wszystkich uczniów. Projekt będzie kontynuowany więc… czeka nas jeszcze wiele ciekawostek o Japonii.
ZAKUPY BIBLIOTECZNE
W oparciu o rozmowy z uczniami, ogólnodostępną ankietę czytelniczą umieszczoną na stronie szkoły oraz konsultacje ze szkolną radą uczniowską i szkolną radą rodziców, dokonaliśmy ostatecznego wyboru książek do zakupów bibliotecznych. W śród pozycji czytelniczych nich znalazły się lektury i nowości wydawnicze: książki detektywistyczne, przygodowe, fantasy, powieści obyczajowe a także literatura poświęcona historii okresu XX w.
Środki finansowe otrzymaliśmy w ramach "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Priorytet 3". Celem programu jest wspieranie w latach 2021-2025 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 643 woluminy o łącznej wartości 15 000 zł. Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo. Działania te były i nadal są realizowane zarówno w murach szkolnych, ale także podczas wyjść i wycieczek edukacyjnych związanych z czytelnictwem i mających za cel zachęcenie uczniów do sięgania po książki biblioteczne. Ekspozycja nowych książek i wybranych pozycji odbywała się przez cały czas trwania projektu.
Na tropie przysłów...
Na zajęciach świetlicowych oraz bibliotecznych realizowano projekt edukacyjny „Świetliczaki na tropie przysłów”. Uczniowie klasy 2a czytały na głos oraz samodzielnie fragmenty książek: wiersz Jana Brzechwy pt. „ Kto pyta-nie błądzi”, „Pinokio” autorstwa Carlo Collodi , bajki (wybrane). Następnie wspólnie analizowały sens wiersza, podawały przykłady z życia i wyciągały wnioski. Dzięki literaturze i wspólnym rozmowom uczniowie zapoznali się z przysłowiami polskimi takimi, jak np.: „kto pyta nie błądzi”, „trening czyni mistrza”, „kłamstwo ma krótkie nogi”, „prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie".
Okładka książki "Tajemnica Zielonego Królestwa"
Uczniowie klasy 2a na zajęciach kreatywnych realizowanych w bibliotece szkolnej wykonywani projekt okładki książki do wybranej bajki pt. „Tajemnica zielonego królestwa”. Prace były wykonywane dowolną techniką plastyczną. Najtrudniejsze dla dzieci okazało się zamieszczenie krótkiego opisu na okładce na temat zawartości bajki. Najładniejsze okładki zostaną zaprezentowane w bibliotece szkolnej w formie wystawki promującej czytelnictwo.
"Dlaczego warto czytać?"
W dniu 19 grudnia uczniowie klas 4a i 4b uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych pt. „Dlaczego warto czytać?” Pytanie jest proste ale odpowiedź nie jest taka szybka i nie jest też banalna. Dzieci dowiedziały się o tym, jaki wpływ ma czytanie (lub jego brak) na rozwój człowieka. Przekazywane informacje były poparte licznymi doświadczeniami i badaniami naukowymi. Uczniowie nie tylko słuchali i przyswajali wiadomości, ale także dzielili się własnymi czytelniczymi doświadczeniami. Miejmy nadzieję, że uczniowie, którym „z książką było nie po drodze”, zmienią swoje nastawienie do czytelnictwa i zaczną czytać częściej i...chętniej.