Projekt "Klimatyczna klasa" - "Skąd sie biorą orkany"

Dnia 3 marca br. odbyły się zajęcia dla uczniów klasy 3 b na temat: „Skąd się biorą orkany?”. Był to już ostatni ze scenariuszy zajęć w ramach programu „Ekologia. Klimatyczna klasa” prowadzonych przez nauczycielkę świetlicy p. A. Skrzyńską. Na początek omówiliśmy prowadzone przez uczniów kalendarze pogodowe. Obserwacje , które uczniowie  prowadzili przez tydzień poprzedzający lekcję, pozwoliły im zrozumieć różnice między pogodą i klimatem. Następnie obejrzeliśmy bardzo fascynującą prezentacje multimedialną „Skąd się biorą orkany?” Podczas lekcji dzieci uczyły się określać kierunek wiatru, zrozumiały, czym są orkany i w jaki sposób powstają. Zajęcia były okazją do opisania cech powietrza ciepłego i zimnego. Jednocześnie pozwoliły uczniom na wyciągnięcie wniosków na temat zjawisk pogodowych. W czasie zajęć uczniowie zastanowili się, co zrobić, by spowolnić zmiany klimatyczne. Aby dowiedzieć się jak powstaje wiatr, przeprowadziliśmy budzące wiele emocji doświadczenie z papierową spiralą oraz świeczką. Z wielkim zaciekawieniem uczniowie obejrzeli film o tornadach. Przeprowadzili również nietypową symulację wirującego powietrza w orkanie na półkuli północnej. Pracując w grupach zgodnie z kolorem kartki, na której znaleźli informacje, zebrali najważniejsze cechy: tornad, tajfunów, cyklonów, orkanów i huraganów. Każda grupa nakleiła informacje na kartkę i zaprezentowała pozostałym grupom. Z wielkim zaangażowaniem zbudowali model powstawania trąby powietrznej. Podczas tego zadania można było zauważyć umiejętność współpracy, chęć pomagania innym (osoby, które zrobiły zadanie szybciej, pomagały tym, którym mniej się udawało). Uczniowie dowiedzieli się, skąd biorą się imiona wiatrów. Z ciekawością obejrzeli film o wpływie silnych wiatrów na życie ptaków. Podczas zajęć uczniowie prowadzili obserwacje, nazywali kierunki wiatru, wyjaśniali jak powstają orkany, jakie skutki mogą wywołać silne wiatry oraz co możemy zrobić, żeby spowolnić zmiany klimatyczne. Zajęcia wszystkim bardzo się podobały oraz były bogatym źródłem wiedzy.

Opracowała: Agnieszka Skrzyńska