Ekologia. Klimatyczna klasa. „Czy samochody ogrzewają miasta?”

We wtorek, dnia 19 listopada br., odbyły się kolejne zajęcia programu Fundacji Uniwersytet Dzieci w Krakowie na temat „Czy samochody ogrzewają miasta?”. Zajęcia rozpoczęły się od projekcji filmu pt.: „Jak najekologiczniej dotrzeć do szkoły?” z udziałem architekta i urbanisty Tomasza Birezowskiego z Olsztyna o wpływie transportu na zmiany klimatyczna. Aktywny udział uczniów w projekcie miał miejsce jak zwykle poprzez liczne eksperymenty i ciekawe doświadczenia. Dotarliśmy do odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego w centrum miast jest cieplej?”. Doświadczenie z użyciem żarówki oraz czarnej (asfalt) i białej (przestrzeń miejska) kartki, miało na celu uświadomienie uczniom, jak różne rodzaje powierzchni magazynują ciepło. Uczestnicząc w kolejnym doświadczeniu, uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób ruch samochodowy oddziałuje na pyły i inne zanieczyszczenia, które występują w mieście. To właśnie one, między innymi, wchodzą w skład smogu i zanieczyszczają powietrze. Proste doświadczenie za pomocą włożenia dłoni do torebki foliowej uzmysłowiło uczniom „Jak pył w atmosferze wpływa na temperaturę?” . Podsumowaniem tej aktywności było zwrócenie uwagi dzieci na zjawisko szybkiego podwyższania się temperatury powietrza w mieście. Jak wzburzone pyły działają niczym szklarnia, która spowalnia ochładzanie i zaburza wolny przepływ powietrza - uczniowie mogli odczuć to na własnych dłoniach. Uczniom zwrócono uwagę na alternatywne, bardziej przyjazne środowisku, środki transportu, na ich aspekty ekologiczne (czystsza energia elektryczna, większa ilość pasażerów). Na koniec uczniowie wypowiadali się, jakimi środkami transportu chcieliby poruszać się w swoim wymarzonym mieście oraz dowiedzieli się o wielu ciekawostkach, np. ile samochodów jest w Polsce i na świecie, ile samochodów przypada na jedną osobę itp.

Opracowała: mgr A. Skrzyńska