Zajęcia z cyklu Pomysłowy rok - Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}

Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?

To były, niestety, już ostatnie w tym roku szkolnym zajęcia w ramach realizowanego przeze mnie programu Pomysłowy rok. Telefon jest w dzisiejszych czasach wszystkim znany od najmłodszych lat życia. Walenie porozumiewają się ze sobą pomimo dzielących ich ogromnych odległości. Wykorzystują do tego umiejętność wydawania dźwięków o dużych częstotliwościach. Ta specyficzna forma komunikacji nazwana została śpiewem waleni. Ludzie również wykorzystują dźwięki do komunikowania się na dalekie odległości, jednak są one przenoszone właśnie za pomocą telefonu. Historię telefonu przybliżył uczniom wyświetlony krótki film ukazujący wygląd pierwszego telefonu komórkowego, do czego służył pierwszy telefon, jakie wynalazki złożyły się na powstanie telefonu komórkowego. Prezentacja multimedialna wyjaśniła jak działa telefon analogowy oraz jak wygląda oraz z czego się składa. Na zajęciach uczniowie poznali falowe własności dźwięku. Wzięli udział w szeregu doświadczeń i zabaw ruchowych, dzięki którym poznali cechy dźwięku. Wykorzystaliśmy do tego m.in. różnej grubości struny od gitary, nasze dłonie i głosy, papierowe tuby, miski z membraną oraz cukier. Każdy uczeń mógł zmienić się w inżyniera i zbudować telefon z kubka papierowego i sznurka, a następnie zbadać własności falowe takiego telefonu. Zabawa była rewelacyjna, dzieci zachwycone, a telefony naprawdę działały i każdy uczeń mógł zabrać go do domu.

Opracowanie: A.Skrzyńska