Czy gwiazdy naprawdę spadają?

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}

Za nami już kolejne, niezmiernie ciekawe, zajęcia z cyklu Pomysłowy rok „Czy gwiazdy naprawdę spadają?” Gwiazdy są piękne, tajemnicze i łączy się z nimi wiele niezwykłych legend, wierzeń. W Polsce istnieje przesąd, który mówi, iż „spadająca gwiazda” ma magiczną moc spełniania najgłębszych pragnień. A czym tak naprawdę jest błysk, który możemy zaobserwować na wieczornym niebie? Każdy z nas zapewne obserwował kiedyś niebo i podziwiał „spadające gwiazdy”, ale czy to na pewno były gwiazdy? Te zajęcia rozwiały wszelkie wątpliwości, a dzieci dowiedziały się, co tak naprawdę spada z nieba. Wprowadzeniem do zajęć był film z mini wykładem pana Macieja Grzemskiego, pracownika Olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego. Uczniowie brali aktywnie udział w zabawach ruchowych: „co nas atakuje?”, „jaką rolę pełni atmosfera ziemska?”, dzięki którym przekonali się i zapamiętali, czym różni się meteor od meteorytu i meteoroidu. Z kolei prezentacja multimedialna oraz ukierunkowana rozmowa pozwoliła dzieciom w pełni zrozumieć zjawisko „spadającej gwiazdy”. Proste doświadczenie z wykorzystaniem kamieni, mąki i kawy, pomogły zrozumieć, jak ważna jest atmosfera ziemska. Oglądając film „Jak dzielimy meteoryty?” uczniowie mogli zobaczyć prawdziwe „kosmiczne prezenty”, znajdujące się w kolekcji Olsztyńskiego Obserwatorium Astronomicznego. Dowodem na to jak wiele wniosły dzisiejsze zajęcia, była na koniec znakomicie rozwiązana krzyżówka związana z tematem. Zajęcia naprawdę podobały się dzieciakom i nie musiałam zbytnio zachęcać do poszukiwania „podejrzanych” kamieni, w oparciu o wiedzę pozyskaną w trakcie zajęć. Wyruszając na penetrację pół, łąk czy lasów uczniowie powinni być wyposażeni w magnes, ewentualnie lupę. Kto wie, może wśród różnych okazów, komuś uda się odnaleźć naszą spadającą gwiazdę, czyli meteoryt. Życzę powodzenia!

Opracowanie: A. Skrzyńska